8 jan. 2016

Provsmakning: Grantorp Cuvée 2015

Här följer en bedömning av saison/lambik/hibiskus-ölen jag bryggde tidigare under 2015.

Utseende
Rödorange är nog en passande beskrivning av färgen. Direkt efter upphällningen är ölen kristallklar, men efter att ha provat denna öl ett par gånger tidigare har det visat sig att den vinner på att jästfällningen hänger med ned i glaset, så även denna gång. En hög, rosaskimrande skumkrona krymper snabbt till endast ett par millimeter och blir liggande.

Doft
Klassisk brett-funk och blodgrape samsas med saisonens fruktiga och kryddiga inslag. I bakgrunden finns också en mix av röda bär (främst körsbär och lite hallon) och något svårdefinierat som jag kan nöja mig med att kalla "blommigt". Det finns inget märkbart i doften som skvallrar om att ölen är syrlig.

Smak
Hibiskus, blodgrape och röda bär dominerar och backas upp av en lagom dos brett. Saison-karaktären gör sig också påmind med fenoler och pepprighet - men den överskuggas rätt mycket av alla andra smaker. Avslutningen är lätt syrlig och sträv utan att det krockar eller stör. Det svårt att avgöra om syran kommer från den lambik som tillsattes, eller om den kommer från hibiskusblommorna. I vilket fall är det väldigt uppfriskande och fräscht.

Övrigt
Det här blev en annorlunda och god öl som jag gärna upprepar med någon variation. Möjligen hade den blivit bättre med en större del lambik i blandningen för att förstärka syran och öka på komplexiteten något. 

Ölen har varit klar sedan i somras, så det är inte första gången jag provar den. Med tiden har jag noterat är att de fruktiga och bäriga smakerna från hibiskusen har avtagit en aning. Något bättre blir det om man låter bottensatsen följa med ned i glaset, men ölen har onekligen blivit lite torrare och stramare med några månader på nacken. Drick färsk, kanske är ett tips som gäller för så väl hibiskus- som humlestinn öl?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar