11 jan. 2015

Finalplats!

I höstas utannonserade Omnipollo att det skulle bli repris på förra årets hembryggartävling. Denna gång fick man skicka in ett obegränsat antal öl per person. Min initiala plan var att skicka in en öl som jag tror skulle funka bra - en tvåårig (pseudo-)lambic generöst torrhumlad med Mosaic och Simcoe. Tyvärr visade det sig efter flaskning att den blev lite spretig och kommer nog att kräva ytterligare lagring innan smakerna kommit överens med varandra helt och hållet, på bekostnad av lite humlefräschör.

Plan B fick då bli att skicka in två lite äldre öl - en annan torrhumlad suröl baserad på en 100%-brettjäsning, Drie Obscura, samt Vlaams Rood: Bramen - en flamländsk red ale som är lagrad på björnbär och ek (provsmakningsinlägg kommer).

Tidigare denna vecka tillkännagavs finalisterna, och döm om min förvåning när jag såg att båda mina öl är med där. Otroligt kul och oväntat!



Extra kul att få dela finalplats med Anton på Välbalanserad igen. Jag har provat en tidigare version av den öl han har med (And one for the doctor) och den var magnifikt bra - lite oroväckande bra faktiskt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar